Inkoopproces

Verkoopproces

Toelichting processen
Een bedrijfsproces is een concrete activiteit die mensen en middelen uitvoeren in een bedrijf. Het is een rij geordende activiteiten met een specifiek doel. Er kan onderscheid worden gemaakt in drie processen. De primaire processen, ondersteunende processen en bestuurlijke processen.
Primaire processen zijn activiteiten die rechtstreeks een bijdrage leveren tot het aan totstandkoming van een product en/of dienst. Voorbeelden hiervan zijn een inkoopproces, het productieproces en een verkoopproces. Alle processen die het primaire proces ondersteunen zijn secundaire processen oftewel de ondersteunende processen. Besturende processen zijn processen die een onderneming sturen. Het gaat hierbij om het plannen, controleren, evalueren, en bijsturen. In een procesgerichte organisatie vindt er op drie plaatsen besturing plaats. Dit gebeurt op strategisch, tactisch en operationeel niveau. In een organisatie is meestal de leider de strateeg die de leiding geeft, de manager die dit tactisch inricht en de medewerker die dit operationeel uitvoert. In de bovenstaande afbeeldingen worden de processen voor AutomaticGreen weergeven.
Binnen het bedrijf zijn er drie hoofdprocessen. Dit zijn namelijk de inkoopprocessen, de verkoopprocessen en de bestuursprocessen. Het inkoopproces is binnen AutomaticGreen een relatief eenvoudig proces. Dit komt doordat er met een vaste leverancier wordt gewerkt. Deze leverancier is gespecialiseerd in het leveren door de ons gekozen afvalbak. Het ERP-systeem staat direct in contact met Exact. Wanneer er een verkoop plaatst vindt en dus de voorraad minder wordt, dan wordt dit direct door gegeven. Door deze mutatie zal er direct een extra bestelling bij de leverancier geplaatst worden. Doordat de leverancier meerdere contracten heeft, wordt er bijna dagelijks geleverd. Aan het einde van de maand wordt de factuur betaald.
Het verkoopproces is uitgebreider dan het inkoopproces bij AutomaticGreen. Wanneer een klant de website bezoekt zijn er meerdere mogelijkheden. Als de klant direct overtuigd is van het product dan plaats de klant de bestelling en laat men zich registreren.Na het in enig tijd gebruik hebben van het het product wordt er altijd feedback van de klant gevraagd op het product. Zo hopen wij het optimale uit het product te halen. Wanneer een klant niet direct overtuigd is van het product, kan de klant eerst een gesprek aanvragen. Dit gesprek kan op kantoor zijn, telefonisch, per mail of via Skype.
Binnen het bedrijf zijn drie besturende processen die hieronder zijn weergeven. Het begint onderaan bij de operationele besturing van de medewerkers die op korte termijn de dagelijkse werkzaamheden uitvoeren. Daarboven zitten de tactische en strategische besturing. Bij de strategische besturing zit vooral het bestuur van het bedrijf die zich richt op de lange termijn van de organisatie.
Besturende processen

ERD diagram
Hieronder staat het ERD diagram van de onderneming. ERD staat voor Entity-relationshipmodel, een Engelse term. Het model moet de relaties binnen de organisatie logisch weergeven in een aantrekkelijk ontwerp. Het midden van dit model is het bedrijf zelf, het hoofdkantoor. Daarom om heen heeft het bedrijf drie hoofdposten. Het klantperspectief, de werknemerskant en het product/financieel perspectief. Vanuit elke post zijn er een aantal deelposten gemaakt die met elkaar in relatie staan. Zo worden er bij een klantaccount een aantal gegevens opgeslagen in het ERP systeem wanneer de klant zich registreert en/of een bestelling plaatst. Zo is er ook een heel dossier rond een werknemer opgebouwd. Ook staat er in vermeld wat de toestemmingen van een werknemer in een organisatie zijn. Er wordt gewerkt met een gesloten magazijn omdat het product een hoge waarde heeft. Niet elke werknemer heeft toegang tot dit magazijn. Ook eventuele functioneringsgesprekken en/of incidenten zijn hierin opgenomen. De relaties van de self-recycle waste bin zijn ook in de ERD diagram opgenomen. Hierbij kan worden gedacht aan de relaties met betrekking tot de product van het product en de verkoop daarvan.



Informatiepiramide
In de informatiepiramide worden de informatiestromen weergeven binnen de organisatie. Zo wordt de informatie van onder naar boven gevoerd. Eerst komt de informatie binnen bij het operationeel management van de onderneming, de medewerkers verzamelen de informatie. Wanneer deze informatie binnen is gehaald en bereikbaar is wordt de informatie ingevoerd in de systemen door de administratie. Deze voeren de financiele gegevens in in Exact. Dit is een online boekhoudsysteem dat de onderneming gebruikt. De niet financiele gegevens zoals aantal klachten, duurzaamheid en medewerkerstevredenheid worden opgeslagen in een Excel file dat speciaal is ontwikkeld voor AutomaticGreen. Deze gegevens worden uiteindelijk overzichtelijke weergeven in Visionplanner. Hierin is alles voor iedereen begrijpelijk neergezet en weergeven. Hierin zijn ook de targets van de onderneming in opgenomen. Hieronder staat een afbeelding van de informatiepiramide van de organisatie.

Queries
Hoe kun je als bedrijf snel gevonden worden? De meeste mensen gaan niet direct naar een website toe. Ze maken gebruik van een zoekmachine. Maar waarop wil je als bedrijf gevonden worden? Of terwijl, waar denkt onze klant aan als ze aan ons denken? Wij zijn met de volgende punten gekomen:
- Self recycle waste-bin
- Automatische afvalbak
- AutomaticGreen
- Gemakkelijke recyclen
- Nieuwste afvalbak
- Vuilnisbak
E-commerce en e-business
E-commerce is zaken doen met behulp van internet. Internet is hierbij niet alleen een marketingkanaal of reclamemedium, er is pas sprake van e-commerce als je ook daadwerkelijk transacties kunt uitvoeren.
Onze e-commerce
Device klant (computer) à internet à Webserver e-commerce bedrijf à Functies webserver à gebruik achterliggende bedrijven
B2B in de eerste instantie maar wel mogelijk voor de consumenten. (B2C)
De klanten gebruiken hun computer om via internet naar onze site toe te gaan. Eventueel maakt de consument nog gebruik van een tussensite zoals bijvoorbeeld Google. Vervolgens komen ze op onze site en vinden ze de verschillende functies met uiteindelijk de belangrijkste functie, de webshop.
E-business omvat zowel het kopen en verkopen van producten en diensten als de serviceverlening naar klanten. E-business omvat dus meer activiteiten dan e-commerce. E-business is het geheel van zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd ter verbetering van de effectiviteit en efficiency van de bedrijfsprocessen en de distributieketen. Deze processen hebben wij hierboven in de diagrammen staan.
Marketing intelligence
Marketing intelligence is het proces waarbij klant- , markt - en bedrijfsinformatie worden vertaald naar marketing- en verkoopactiviteiten. Tijdens dit proces worden vier fases doorlopen, namelijk het vergaren van marketinggegevens, de transformatie van gegevens naar informatie, het verkoopactiviteiten die hiermee een nieuwe gegevensstroom op gang brengen.(bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/big-data-googles-marketing-intelligence-oplossingen)

Maak jouw eigen website met JouwWeb